måndag 31 maj 2010

Det blåser ord...

...innanför min panna, mjuka och intressanta ord, där jag ligger med en stor hög nyinköpta böcker framför mig. Ute blåser regn denna sista majdag. Det gör inget alls. För jag ska njuta av kvällen bland tankar och ord. Ska bläddra bland bokbladen, vända sida, fundera på formuleringar och på hur författarna kan ha tänkt. För att sedan tänka vidare och fundera, analysera och förundras. Hur tänker jag och hur kan jag använda det nya jag tar in?

För är det inte just därför som vi människor använder orden; skriver dem, uttalar och sjunger dem. För att de ger liv. Skapar relationer och broar. För att det finns en mottagare som tar emot och själv skapar sig en bild av någonting. Från en hjärna till en annan. Vi kommunicerar med varandra i alla sammanhang. Vi kan inte inte kommunicera.

Så ikväll ska jag kommunicera i tystnad med en bunt böcker och låta dem nå mina tankar för att kanske bli nya tankar som jag sedan kan kommunicera vidare. Eller så.

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret , och mörkret har inte övervunnit det."
Johannes 1:1-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar