onsdag 26 maj 2010

Andlig kullerbytta?

Jag vill skapa en andlig trädgård. Ett rum för själen.


I ärlighetens namn har jag misskött min trädgård ett antal år. Maskrosorna härjar fritt. Fruktträden liknar spretiga garnnystan. Syrénen sträcker sig högt men glesnar nertill. Thujahäcken blir till höga, spinkiga stolpar. Mossan äter gräs och ogräset har flyttat in och gjort sig hemmastadd bredvid rosor och rhododendon.


Ett land har jag nu rensat, friskat upp och inrett. Flera gånger per kväll går jag ut för att bara titta på det lilla landet som ligger till höger om min yttertrappa.

Samtidigt slår jag på nätet och i böcker om trädgårdsrum för själen. Jag läser om den kinesiska läran Feng Shui och jag bläddrar i tidningar om japanska trädgårdsrum. Jag läser om den bibliska trädgården och paradiset. Och jag söker över trädgårdsrum i andan av meditation och Yoga.

Men vad betyder egentligen andlighet? Vad innebär det att vara andlig? Vad menar jag med en "andlig trädgård"?
Jag googlade på frågan "vad är andlighet" och insåg att det inte finns något enhetligt svar där ute.

Så vad är då andlighet för mig?

Är det friheten att vara oss själva kanske? Att ha rätt att uttrycka oss själva, att använda vårt sinne och vår kropp för att leva i harmoni. Att tänka gott och utföra goda handlingar (vad är då goda tankar och handlingar)?

Att leva i balans i det inre och i det yttre? Låta andra människor ta plats, lyssna och ta in. Förstå. Och låta sig själv ta plats i sammanhang då det känns viktigt.

Hur ska min andliga trädgård då utformas? Frihet blandat med inspirerande rum kanske? Vackra miljöer som ger själen ro? Änglar i träden och Buddha i landet? Olika element som väger upp varandra; vatten, jord, trä, sten? Eller "bara" en egen oas att använda till meditation, vila och kullerbyttor?


I min barndom sa min bästa vän så här:

"Jag önskar mig en egen trädgård att slå kullerbytta i"

Kanske är det så enkelt?




2 kommentarer:

  1. För min del är en andlig trädgård en trädgård som ger en känsla av ro och frid. För just mig.
    Ser din lilla staty längst in i hörnet. Har lite svårt att se exakt hur den ser ut - men jag såg en liknande i en trädgård för några år sedan och har letat sedan dess. Var har du köpt din??

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev vännen!!:)/C

    SvaraRadera