torsdag 20 maj 2010

Vår och glädjeskutt




Skogen står alldeles grön och jag får små hemliga tårar i ögonen. Tårar för att det är så vackert. Hemliga för att det verkar galet att gå runt och gråta i skogen. Bara för att det är så vackert.

Fåglarna! Har du hört dem där ute? Det är just den där sången som jag drömde om i vintras. Jag går med ansiktet mot trädtopparna och bara ler.

Och löven! Små barnlöv som är alldeles mjuka och nya. Spröda. Och faktiskt redan halvstora tonårslöv. Som kaxigt dansar i vinden.

Jag drar handen mot trädstammarna, ja jag klappar dem i smyg. Stryker med fingrarna mot bladen och gräset och tar små konstiga skutt på stigen.

Hunden hoppar i takt och öronen fladdrar. Hundöronen då.

Världen slår ut och yes! Jag skrattar högt mot himlen!

Bara hunden hör mig. Bara hunden ser.

Det är vad jag tror i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar