söndag 9 maj 2010

Nunnedalen


Trots småregn, ruggig himmel och kylig luft begav sig jag och min goda vän Nele till Nunnedalen på Öland för att beskåda vit- blå -och gulsippor. I halvlerig nerförbacke gled vi ner på blankslitna skosulor (ja, dags att köpa nya skor, insåg vi båda två). Om du har besökt Nunnedalen på Öland någon gång så vet du vad jag menar med att glida ner. För stigen ner till dalen är verkligen brant. Tack och lov finns det rep att hålla sig i under glidturen.

Nere på stigen mötte vi en glad tax som hoppade, dansade och skuttade runt i glädjeyra över oss främlingar. Tänk om vi människor skulle fungera på samma sätt som små vilda taxar? Då hade vi haft full sjå med att dansa runt så snart vi såg någon komma gående i närheten.
Ja, nu har jag förstått att jag alltid har hört fel då det gäller uttrycket "en glad lax". Det är ju naturligtvis "en glad tax" som är det rätta.

Men, nja, jag är glad att jag inte är en tax. Så besvärligt att vilja slicka alla jag möter i ansiktet!

Nåväl, det var vackert i dalen och vi njöt av fågelkvitter, blommor och murgrön trollskog.


Gulsippor



Nunneört



Läs om Nunnedalen: http://www.olanningen.com/oland/nunnedalen.htm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar