lördag 15 maj 2010

Magi och böcker


För ett antal år sedan gick jag runt i Göteborg en eftermiddag för mig själv och hade fått en författare "i huvudet". Jag hade läst Lennart Lidfors "Gåvan från stjärnorna" flera år tidigare och nu funderade jag över om han möjligtvis hade skrivit någon mer bok. Mig veterligen hade jag inte sett någon.

Jag fick hans namn i huvudet om och om igen. Så tillsist bestämde jag mig för att söka upp en bokhandel för att undersöka om det fanns någon mer utgiven bok av Lennart Lidfors.

Jag hamnade på Åhlens bokavdelning och började leta bland hyllorna. Men nej, det fanns ingen bok av Lidfors, så jag bestämde mig för att gå därifrån. På vägen ut fick jag syn på en hel hög av pocketböcker som låg i en enda röra. "20 kr styck" stod det på en skylt.

Jag älskar böcker och tänkte att jag kanske hittar en bok till min kväll i mitt tomma hotellrum. Så jag satte mig ner på huk och rörde lite i bokhögen.

DUNS - en bok föll ner från högen och hamnade med en förväntansfylld tyngd i mitt knä. Den hamnade rättvänd och jag kunde genast läsa på framsidan:
"Den flytande elden - av Lennart Lidfors".

Magiskt.

Häromveckan hände något liknande. Jag gick ensam på Götgatan i Stockholm och styrde in i second hand butiken "Emmaus" för att undersöka bokavdelningen längst in i källaren. På vägen ner för trappan fick jag "Agneta Uppman" i huvudet. Jag har läst hennes bok "Ut ur kroppen - mina upplevelser i en annan dimension" ett antal gånger genom åren. Nu undrade jag plötsligt om möjligtvis Agneta Uppman hade skrivit någon mer bok. Precis som i fallet ovan så hade jag ingen aning om det fanns någon mer bok.

Jag började granska böckerna på hyllorna, dels med mål att överhuvudtaget hitta en bra bok (till mitt tomma hotellrum), dels för att se om jag kunde hitta Agneta Uppmans namn någonstans. Jag förstod inte själv varför hennes namn hela tiden snurrade i min hjärna.

Efter en lång stund bland bokhyllorna bestämde jag mig för att gå därifrån. På vägen ut fick jag syn på en hylla jag inte hade undersökt. Så jag gick fram till hyllan och sträckte fram handen för att ta ut en bok på "måfå".

Och wow! Boken jag höll i var "Tala enkelt om sorgen" av Agneta Uppman.

Magiskt.

Varför händer sådant här? Finns det energier som sammanfaller? Varför är det överhuvudtaget möjligt? Det är så osannolikt att det inte borde kunna hända. Väl?

Jag kan tillägga att både Lidfors och Uppman "endast" har skrivit två böcker var, så det fanns inte någon stor källa att "ramla över".

Och böckerna ja, jo - båda böckerna har gett mig något. De berörde mig starkt och gav mig tankar som jag just då sökte.

Livets mystik är livet självt.

6 kommentarer:

  1. Fascinerande. Ibland kan jag verkligen förundras, det måste finnas så mycket som vi inte vet, förstår hur det hänger ihop.
    Och så finns det de som lever i tron att vi redan vet allt, redan har upptäckt allt....
    Vore spännande att någon gång för ett ögonblick få se helheten. Se hur allt beror av vart annat.
    Tack för spännande tankar!

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk att för ett ögonblick få se helheten. Undrar om vi skulle förstå om vi såg - eller om vi skulle fortsätta undra och söka? Utan att fatta att vi faktiskt såg..? Spännande tanke. :)
    Tack för dina ord!
    //Lena

    SvaraRadera
  3. Om vi visste hur mycket "hjälp" vi har hela tiden så skulle vi sluta oroa oss eller ha rädslor. Det finns de på "andra sidan" som hjälper oss, och det finns det gudomliga inom oss... Visst är det underbart? Så detta är bara ett "bevis" på detta! Fint och bra skrivet tycker jag! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Om vi visste hur mycket "hjälp" vi har hela tiden så skulle vi sluta oroa oss eller ha rädslor. Det finns de på "andra sidan" som hjälper oss, och det finns det gudomliga inom oss... Visst är det underbart? Så detta är bara ett "bevis" på detta! Fint och bra skrivet tycker jag! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Om vi visste hur mycket "hjälp" vi har hela tiden så skulle vi sluta oroa oss eller ha rädslor. Det finns de på "andra sidan" som hjälper oss, och det finns det gudomliga inom oss... Visst är det underbart? Så detta är bara ett "bevis" på detta! Fint och bra skrivet tycker jag! Ha en fin dag!

    SvaraRadera