onsdag 2 juni 2010

Grönt, gult och rött




Jag läser själaväkterna av Ma Oftedal och wow - vilken genialisk idé! Ma Oftedal menar att på samma vis som man använder viktväktarna för att hitta sin trivselvikt så bör man använda sig av ett system som "själaväktarna" för att hitta sin, som jag tolkar det, själatrivsel.


Själaväktarna bygger på liknande princip som Viktväktarna;
Gröna "pluttar" står för glädje och härliga sysslor. Gula "pluttar" står för "måsten" som behöver genomföras i vardagen och i livet. Röda "pluttar" står för tråkigheter, sorg och obehagligheter.

Sedan gäller det att se till att livet balanseras med lagom många pluttar av varje färg. Många röda behöver balanseras upp med ett antal gröna!

Gula "pluttar" som inte genomförs blir ju så småningom röda. Betalar vi inte räkningarna (som är gula) så blir de snart röda inkassoräkningar eller illröda betalningsanmärkningar.


Så åh, självklart ska vi - för vår balans skull - fylla livet med grönt så att vi väger upp de röda som faktiskt pluppar upp då och då. Och visst måste vi ha gula pluttar i våra liv men vi ska se till att inte bara fylla hela vår tillvaro med gult.


Livet är spännande och det är vi själva som väljer vad vi vill fylla det med.


Eller som min pappa brukar säga:
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst tills dess att vi fyller det med något".


Så jag tänder ett ljus för mig själv och sätter mig ner för att fundera ut vad i mitt liv som ger gröna "pluttar".


Vad är grönt för dig?



4 kommentarer:

  1. Skrev några rader i en annan blogg på temat lycka och då kände jag att om man gör saker lite mer på barnens sätt så blir det lite mer "grön plutt" av saker.

    Exempelvis, göra som sonen föreslog när vi var ute och gick, på väg hem en blåsig kväll: "Skynda dig, det blåser ju så, tjatade jag". Då ville han att jag skulle stanna upp och göra som han gjorde: Bara stå stilla, blunda och stäcka armarna rakt ut. Åh, vad härligt det var!! DET blev helt plötsligt "grön plutt" istället för röd! :) Så enkelt...

    Eller göra som sjuåriga dottern gjorde på pingisträningen. Helt plötsligt gjorde hon en paus i spelet och blev rockstjärna och spelade luftgitarr med pingisracketet :) Haha... verkligen "grön plutt".

    Att leka mer i det vardagliga och inte ta sig själv och allt runtomkring på så stor allvar tror jag gör att mycket blir betydligt mer grönt...

    //Tjolahopp,
    Helene

    SvaraRadera
  2. Om vi använde oss av det gröna, gula och röda plupp-systemet för själen, har jag en känsla av att vi så småningom kunde skrota viktväktarnas pluppar.
    Om alla gjorde mer av det som gör dem glada - får vi gladare människor, som bryr sig mindre om "yttre perfektbilder" kring hur vi och allt runt omkring oss "ska vara". Och där försvann viktväktarnas pluppar i ett nafs.

    Fram för pluppar!

    /Anneli

    SvaraRadera
  3. Insåg efteråt att jag omedvetet döpt om dina pluttar till pluppar. Har alltid gillat ordet pluppar, blir glad av det. Så då gjorde jag kanske rätt ändå....

    /Anneli

    SvaraRadera
  4. Helene: ja, tänk så enkelt att göra livet mer "grönt" - och ändå så stort på något vis. Underbart! :)
    Anneli: Haha, jag gillar ordet pluppar mycket mer, så du gjorde alldeles rätt!! :D

    kramar/Lena

    SvaraRadera