onsdag 30 december 2009

Rensa i röran

Nytt år är på ingång! Jag rensar i huset. Sorterar minnen i brännbart, metall och pappersinsamling.

Och jag hittar bilder, sanningar och små, små souvenier i gamla lådor från förr.

På vinden står backar med vinylskivor och överst ligger "Forever and ever" med Demis Roussos från 1973. I minnet - tidig förmiddag; jag är sex år och har just vaknat. Mamma sjunger duett med Demis Roussos. Dessa mornar är bättre än andra.

Ever and ever, forever and ever you'll be the one
That shines in me like the morning sun.


Tjugohundratio på ingång! Jag letar upp "Forever and ever" på nätet och om jag blundar kan jag känna trettiofem år gamla ögonblick. Vinyl och nymanglade lakan.

Det går sakta att rensa men jag övar just nu på att inte alltid ha så förbaskat bråttom. Så det passar mig bra just nu att rensa i lugnt tempo.

Så vad vill jag säga med detta? Kanske att livet är vackert i sin enkelhet och att jag fortsätter att sortera högar från förr. Jag lämnar det gamla för att skapa utrymme åt det nya. Jag tar farväl, ger bort, kastar och säljer för att ge plats åt nya flöden - för jag tror verkligen att gammalt måste vidare för att lämna plats åt nytt. Annars finns risk att energin stagnerar.

Har du läst Karen Kingstons bok "Rensa i röran med feng shui"? Jag har läst den ett antal gånger och kan verkligen rekommendera den! Åhh, den ger en sådan inspiration och lust - livslust! Tänk att en "städ-bok" kan ge livslust?! :)

Läs mer om rensa i röran här och observera de goda tipsen längst ner på sidan.

2 kommentarer:

  1. Så vackert du skriver....! :-) Jag har läst halva den boken och får smått panik över min sambos stök i källaren...jag kommer aldrig att kunna ta del av de vinster man kan uppnå med hjälp av feng shui...inte så länge jag lever med honom iaf. :-) Trots det fortsätter jag rensa i de utrymmen jag kan påverka och mår bra över det!!

    SvaraRadera
  2. Kan det kanske gå att förvandla sambons stök till skapande energier. Sambons oreda kanske kan bli din påminnelse om hur underbart det faktiskt är att ha reda i alla andra utrymmen. Kanske det kan påminna dig om att livet är fullt av delar man själv kan påverka men faktiskt även innehåller saker som måste "få vara som det är". Eller nåt...eller nja, hmm..det där var nog lite långsökt ;-)
    Men tack för din kommentar och lycka till med rensandet!! :-D

    SvaraRadera