tisdag 29 december 2009

Utomkroppslig upplevelse (uku)

Första gången det hände var året då jag fyllde tjugonio. Jag hängde över mig själv i mörkret.

Jag vaknade mitt i natten av ett oerhört högt, dånande ljud. Min första tanke var att en helikopter höll på att landa på vårt hustak och jag skulle just resa mig upp från sängen då det ofattbara hände. Jag sögs ur min panna, någonstans mellan ögonen och hjässan och plötsligt hängde jag där, utanför kroppen och såg ner på mig själv. Det höga ljudet avtog och plötsligt var allt tyst och stilla runt mig.

Panik!

Jag såg min yngste son som då var två år och som den natten låg mellan mig och min man. Jag tänkte att täcket låg lite högt upp i hans ansikte och att jag borde dra ner täcket - bara jag nu kunde komma tillbaka in i min egen kropp igen!

Mitt medvetande var helt klart och jag försökte förstå hur jag skulle kunna ta mig tillbaka till kroppen igen. Först försökte jag dra mig mot kroppen, men det fanns ingen möjlighet överhuvudtaget att lyckas med det. Istället bestämde jag mig för att tänka mig in i kroppen igen och det gick alldeles utmärkt.

Wwhooom - så sögs jag in i kroppen igen. Jag liksom "vände" mig på rygg i luften precis innan jag landade tillbaka till kroppen (som låg i sängen på rygg). Hjärtat bultade och jag var alldeles chockad. Visst - jag hade övat på att åka ur kroppen ända sedan jag lånat en bok om fenomenet på biblioteket tio år tidigare. Men att det skulle hända så där plötsligt.

Efter en stund satte jag mig upp för att studera min son och mycket riktigt låg täcket högt över hans ansikte.

Vad är utomkroppslig upplevelse - UKU? Är det ett fysiskt fenomen som vi upplever psykiskt. Eller är det drömmar (nej, säger jag som varit med om det - inte är det som en dröm i vanlig bemärkelse ialla fall). Är det delar av hjärnan som somnat som vid hypnos och som därför framkallar känslan av en utomkroppslig upplevelse? Eller är det faktiskt så att vi har en energi som kan ta sig ut från den fysiska kroppen? En själ? Ett medvetande som kan frikopplas från hjärnan?

Livet är ett äventyr!

4 kommentarer:

  1. Intressant! Jag har övat på att försöka komma ur min kropp under ett par år men ännu inte lyckats. Har du fler sådana här upplevelser så ser jag fram emnot att få ta del av dem! //M.Larsson

    SvaraRadera
  2. Såååå spännande! Har inte varit med om något liknande och tror jag oxå skulle bli livrädd om det hände utan förvarning...har det hänt dig fler gånger, har du kunnat välja själv när det ska hända och vart du ska ge dig av?? Livet är verkligen ett äventyr- även utan uku ;-))//CA

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är livet ett äventyr - och allra mest i det vakna "verkliga" livet. Fast vad är verklighet och vad är dröm? Kanske är det som Don Miguel Ruiz säger, att det egentligen inte är någon skillnad på vakenhet och dröm. Vi drömmer alltid - enda skillnaden är att vi i den fysiska världen har ramar och fysiska hinder som delvis styr oss. Spännande! Och ja, jag har haft fler UKU:er efter denna första. Jag kommer berätta om dem framöver! :) //LENA

    SvaraRadera
  4. Var med om en UKU när jag var liten bara ett par år gammal ca 5 kanske, inte fattat det förrens jag blev äldre och berättade för en om mina upplevelser, den personen sa direkt vad hon trodde det handlade. En sak är säker iaf, det var inte en dröm iaf, för isf har jag inte vaknat än och det är 25 år sen det hände första gången :)

    SvaraRadera