lördag 2 januari 2010

Min inre resa och min "Heliga plats"

Redan för länge sedan läste jag att det är bra att ha ett eget rum för andliga övningar och meditation. Rummet ska vara fritt från saker som distraherar och istället vara fyllt av tomhet, lugn och harmoni. I rummet få endast saker finnas som inspirerar andlighet och det heliga inre.

I ett hem fullt av småbarn och senare fyllt av tonåringar (nåja två) är det inte helt lätt att ha "råd" att utse ett helt rum endast till för andlighet. I mitt hus finns två tonårsrum, ett sovrum, vardagsrum och i källaren finns ett litet mini-allrum och - woow - något jag alltid drömt om; ett musikrum. I musikrummet finns trumset, gitarrer, sånganläggning, keyboard, fioler och fler diverse instrument samt inspelningsmöjligheter.

Men det andliga rummet har ännu inte kunnat skapas. Istället har jag "inrett" en hylla i vardagsrummet till min "Heliga plats". Där trängs Buddha med Maria och Jesusbarnet. Ängeln och spåkulan. Kristaller, tarotkort och en barkbit från skogen (Morder Jord).

Och mina drömmar.

Jag tror att min "Heliga plats" har många fördelar:
- Den påminner mig om min andliga resa, mitt inre.
- Den hjälper mig att komma ihåg mina drömmar.
- Den uppmuntrar min äventyrlust (livet är ett äventyr)
- Den ger mig lugn.
- Den skapar spänning och hopp.

När jag är på resande fot kan jag blunda och tänka mig mitt altare (jag har ett dåligt bildseende inom mig - men det ska jag berätta mer om en annan gång). Jag kan alltså tänka och känna min "Heliga plats" och bara tanken ger mig lugn-dröm-äventyr-lust-spänning-hopp.

År 2010 ska jag göra en inre resa och kanske låta min "Heliga plats" utökas en aning. Åtminstone till en ytterligare hylla.

År 2010 ska jag utse till det året jag gör min stora resa - inåt.

Vad har du tänkt dig att 2010 ska ge dig?

Gott Nytt År!

3 kommentarer:

  1. Åh!! Vad spännande med en hylla för andligheten- jag har en bokylla full av andliga böcker, den ska jag rensa och göra en hylla, precis som du, som ska påminna mig! Året då jag skulla fylla 40, lät jag bli min fysiska kropps år- jag prioriterade fyskisk träning framför annat! Vilken fantastisk ide att göra en stor resa inåt-viga året till det. Kanske kan vi stötta varann och ge varandra ideer? Cia

    SvaraRadera
  2. Jag inser att jag är fruktansvärt dålig på att plocka fram det som är bra med allt det som är jag - jag fokuserar hela tiden på det negativa. Allt känns så rörigt. I mitt inre och det yttre. DET är något jag måste ändra på.

    Gött Nytt år // Krax

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det härlig tanke att "viga" olika år till olika ändamål. 2010 känns som ett "resa-inåt-år"! Att resa inåt och samtidigt fokusera på glädjen (och släppa negativa tankar) är säkert en konst i sig! Väl mödan värd, tror jag, även om det ibland blir röriga villovägar. Men tänk då på att de små stigarna åt sidan kan vara de mest spännande vägvalen! //Lena

    SvaraRadera