måndag 4 januari 2010

Dröm om inre rum

Inatt hade jag en spännande dröm.

Jag drömde att jag vandrade runt hemma i mitt hus. Samtidigt pratade jag med en mycket god vän (C) i telefonen. Vi funderade tillsammans hur jag skulle kunna hitta en bra plats för mitt "Heliga rum" (se min text här i bloggen från den 2 januari). Jag gick runt i olika rum och vi pratade också om året som skulle komma och hur spännande det var att låta år 2010 bli ett år för inre resor.

Jag hittade en plats i huset som verkade bra att inreda till "min Heliga plats". Platsen var en hylla som stod i ett hörn i ett rum i huset.

Men rätt som det var öppnades det en lönndörr i väggen bredvid hyllan och innanför dörren fanns en öppen hall som ledde vidare till ytterligare ett rum. Ett rum jag aldrig tidigare vetat om! Jag gick in i hallen och vidare in i rummet. Det var ganska ödsligt och det hängde spindelnät här och där. På govlet låg lite byggmaterial; bitar av spånskivor, spikar och brädor. Allt var täckt av ett dammlager och jag tänkte att jag måste städa upp här.

"Det är ju inte konstigt om det är lite dammigt", tänkte jag, "detta är ju ett rum som inte använts på mycket länge, om än någonsin."

Det kändes otroligt spännande! Tänk att hitta ett hemligt rum i mitt annars så välbekanta hus! :)

Vad skulle jag ha detta rum till? Skulle jag verkligen inreda hela rummet till min "Heliga plats" - eller skulle jag använda rummet till något mer? Kunde det vara så att det döljer sig ytterligare rum vidare in från hallen och rummet. Jag pratade med C i telefonen och hon var lika fascinerad som jag själv. Allt kändes spännande och fantastiskt!


Jag har analyserat drömmen och för mig är den otroligt tydlig. I en dröm representerar ofta huset ditt eget jag. Jag pratar med C om min inre resa samtidigt som jag letar efter en "Helig plats" i mitt hus. I sökandet finner jag ett nytt rum och förväntar mig ytterligare utrymmen. Mitt sökande leder mig vidare, inåt, till delar jag inte vet finns. Vi söker våra heliga platser och finner nya dimensioner i vårt inre som små julklappar, färdiga att öppnas.

Spännande! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar