tisdag 16 februari 2010

Locus Minnesteknik


Jag har lärt mig alla kungar från 1523 och framåt. Bekant för alla är säkert att Gustav Wasa kröntes till kung i Sverige år 1523. Men visste ni också att Johan lll tog över regeringsmakten 1599 för att sedan kröna sig själv till kung 1604 och visste ni också att Oscar l tillträdde 1844, införde lika arvsrätt för söner och döttrar?


Jag kan detta och en hel del till utantill. Min son har lärt sig alla amerikas presidenter - för-och efternamn och årtal de var presidenter. 44 stycken!


Du kanske undrar varför - meningslös kunskap kanske..? Men mitt mål är nu att koppla allt fler historiska händelser till varje kung. Kungarna fungerar då som "milstolpar" i min överblick över Sveriges historia.


Dessutom är det kul att lära sig listor på det här viset om man använder en minnesteknik som kallas Locus.



Hur går då denna minnesfunktion till? Läs här >>


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Efter lite redigering av mitt första försök att testa Locus-metoden, så inser jag att den fungerar alldeles utmärkt - konstigt nog. Jag som alltid har haft så svårt att komma ihåg just sådant som vid första anblicken verkar totalt omöjligt (och kanske onödigt) att komma ihåg är nu helt hänförd av att JAG kommer ihåg orden kortlek, kvartskristall, aboriginer, saxofon, zebra, gem, äppleträd etc. En lång ström av ord som inte har ngt alls med varandra att göra och jag kommer ihåg dem!!!!!!! Sen gäller det bara att överföra metoden till något mer meningsfullt - som t.ex. Sveriges kungar. TESTA!

    SvaraRadera