måndag 25 juni 2012

Midsommar är redan över och ute öser regnet ner.

Jag sitter och funderar på om jag ska tycka det är sorgligt att juni snart är över eller om jag ska tycka det är härligt att juli snart är här.

Jag funderar för övrigt alldeles för mycket just nu - men lyckas inte få ur mig särskilt mycket. Mina ord har rullat ner på golvet, under köksskåp och in i dammsugaren. Jag rensar och städar och lägger tankarna på på hög.

Hur vattnar man skrivtorka så orden åter igen kan gro? Tips emottages tacksamt.  


2 kommentarer:

  1. Försök att tänka att det är härligt att det är sommar. Juni är min favoritmånad, med korta, ljusa, ljusa nätter och en grönska som fortfarande inte riktigt blivit "färdig". Sen kommer juli, när nätterna blir lite kortare och grönskan djupnar. Det är oftast i juli som den riktiga sommarvärmen kommer och det är först då som badvattnet har hunnit bli riktigt avkopplande ljummet, så att man slipper den där hisnande känslan när vattenkylan pressar ut luften ur din kropp. Jag tror man ska försöka hitta det bästa ur varje månad och varje årstid. Gå ut på tomten och ställ dig barfota på gräset, en tidig morgon eller en sen kväll/tidig natt :-). Blunda. Känn vindens sus i ditt hår, mot din hud. Hör hur grenarna och bladen/löven prasslar och hör fåglarna som fortfarande sjunger. Lyssna på ljuden av barnen som leker långt borta, i villakvarteret eller på fotbollsplanen. Andas. Lugnt och regelbundet. Fånga dina ord innan de hinner rulla bort in under syrénbusken och låt dom vila inom dig. Tvinga inte in dom i något som de inte vill vara. Låt dom vara trista eller arga eller kanske t.om lite patetiska om det är just det dom vill vara just nu. Eller låt dom skratta, glittra och spraka. Ta dom till dig och låt dom komma utan några värderingar eller tvång. Lägg dom att vila här, i din blogg. Eller i den fina anteckningsboken och lägg sedan allt under din kudde. Låt orden, och världen, och dig själv vara det dom är. Just nu. Sen....kan du börja med att forma om....om det är det du vill ;-). Kram / Kraxet

    SvaraRadera
  2. Tack Kraxet för dina fantastiskt inspirerande ord! Jag ska följa dina råd och göra precis så!:)
    Kramar! /Lena

    SvaraRadera