onsdag 10 augusti 2011

Misslyckat flygförsök - lucid dröm

Jag hade en lucid dröm* härom natten. Anledningen att jag kom på att jag drömde var att jag (i drömmen) satt på kontoret i Stockholm och försökte jobba. Plötsligt tyckte jag att det jättekonstigt att jag jobbade, mitt under semestern.

Jag satt med två okända personer bredvid mig och vände mig mot dem för att fråga hur det kommer sig att jag är i Stockholm och jobbar under min semester.
Det är då jag kom på att detta ju måste vara en dröm. Jag ställde mig upp på golvet och frågade samtidigt de två personerna om detta är en dröm.

"Nej, absolut inte" sa de båda i kör.

Men jag insåg att det verkligen var en dröm. Så jag bara log och sa att de, båda två, ju är drömfigurer i min dröm.

"Klart ni svarar att detta inte är en dröm", sa jag därför och så bestämde jag mig för att försöka flyga.

Jag ställde mig på golvet och hoppade rakt upp, det brukar fungera (har gjort så förut i lucida drömmar och har då börjat flyga). Men denna gång funkade det inte. Jag dunsade tillbaka ganska hårt på golvet igen.

Jag försökte igen men samma sak hände än en gång - jag dunsade tillbaka på golvet. DUNS!
Då kom jag på att jag ju kan springa till balkongen och kasta mig ut för den. Så jag sprang mot balkongdörren som jag såg borta vid ena väggen. Men medan jag sprang dit märkte jag att allt började bli lite suddigt och trögt.

"Neeej, jag får inte vakna nu", sa jag till mig själv.

I nästa ögonblick vaknar jag i mitt sovrum. Måste öva mig på att försöka hålla mig kvar i drömmen när jag känner att jag håller på att vakna upp.

*) Lucid dröm kallas även klardröm och innebär att man är medveten om att man drömmer. I regel kan man då påverka delar av händelseförloppet, i mindre eller större grad. Oftast aldrig helt och hållet dock. Det går att träna upp förmågan att få lucida drömmar. Ett tips är att under den vakna tiden flera gånger om dagen fråga sig frågan "drömmer jag nu" och verkligen titta sig omkring för att bekräfta att man inte drömmer. Det kan då bli en vana så att samma fråga uppkommer under drömmen. I drömmen kan man då i regel då uppmärksamma mer eller mindre märkliga händelser eller saker i omgivningen som gör att man förstår att man faktiskt drömmer.

2 kommentarer:

  1. Upplever du olika nivåer/dimensioner av klarhet i dina UKU?

    Tex om du i vissa UKU:s kan förändra miljön eller vart du befinner dig. Eller om miljön är statiskt och 100% verklighet och det du sett omkring dig i UKU:n är exakt det du ser när du kommer tillbaka i "verkligheten"? Typ Dröm-UKU och verklig-UKU.

    Hur ofta händer det?

    Vad upplever du som en trigger att få UKU?

    När du börjar vibrera hur tar du dig ur?

    Hör du ett stegrande högt tjut precis när det börjar sätta igång?

    /Vad är verkligt

    SvaraRadera
  2. Sände en kommentar tidigare, men den försvann, gör ett nytt försök eftersom jag tror att vi har en hel del gemensamt.Välkommen till min blogg, där finns en hel del som du kommer att känna igen...

    SvaraRadera